Review : Awek Chuck Taylor by Nami Cob Nobbler


Holla.

Lepas ni gua nak buat review. Nak bagi blog ni lebih berinformatif dan interaktif. Ho ho.



Review buat pertama kali tentang buku Awek Chuck Taylor tulisan Nami Cob Nobbler.
Aku beli buku ni masa Pesta Buku Antarabangsa 1 Mei hari tu. Masa tu lepas beli buku Hlovate, Anthem. Keluar je dari dewan tu terus Nampak booth Lejen Press. Sebelum ni aku ada lah ternampak beberapa buku Lejen Press. Buku-buku dorang menarik perhatian sebab cover dia lawa. Buku yang menarik perhatian aku buat pertama kali kat MPH ialah buku SUMBAT. Tapi masa tu tak dan lah nak beli kan. Sebab macam pelik. Yes. I did judge the book by it's cover. Bukan kita semua buat benda sama ke?

Masa kat booth Lejen Press, pusing-pusing sampai rambang mata nak beli buku apa. Mula-mula nak ambil buku KLCC, tapi bila tengok koleksi cerpen. Tak jadi. Cari lagi. Tengok cover Awek Chuck Taylor menarik. Terselak. Nampak perkataan STPM. Cool! Masa tu terus ambil je. 

Dan selepas baca buku Awek Chuck Taylor, aku mula minat nak kumpul buku Lejen Press dan FIXI. Dan bila tahu ramai yang baca lagi la semangat membara. Dulu buku-buku Lejen Press ni tak femes sangat. Sebab buku indie dan banyak jual online. Tahun ni la aku perasan buku-buku terbitan dorang masuk pasaran mainstream. Dekat MPH tu sikit, cuba pergi Kinokuniya KLCC, lagi lah macam heaven. Memang banyak. Kinokuniya is the best place la nak cari barang yang aku nak. Buku Hlovate, stationery untuk melukis, doodle book pelbagai saiz. Semua kat situ. Cuma nak perginya la payah sikit. Tak payah sebenarnya tapi malaih. 

Awek Chuck Taylor yang pertama.
Cover dia cool. Macam kasut converse punya lambang. Memang smart.
Bila baca cerita dia best, sebab bahasa yang digunakan. Memang agak la banyak bahasa kasar yang digunakan. Tapi sebab terlampau minat, aku tengah buat kajian pasal bahasa slanga dalam novel ni untuk PBS BM STPM penggal 3.

Jalan cerita dia best, boleh buat gelak. Ada juga benda yang aku belajar dari novel ni. Belajar pasal perspektif orang yang anarki. Perkataan anarki tu sendiri bukan semua orang faham. Lagi la aku eksaited. Anarki tu kalau ikut maksud sebijik dalam kamus memang la maksud dia orang yang tak suka law dan kerajaan. Tapi kalau kau meng-senikan dan meng-falsafahkan maksud perkataan tu dalam jiwa dan hidup, perkataan itu boleh jadi pemboleh ubah yang bawa kepada hipotesis yang berbeza.

Berbalik pada cerita Awek Chuck Taylor, cerita pasal Hafiz yang memang desperate, tak boleh single langsung. Dan sebenarnya kat dunia reality ada je lelaki macam tu. Perempuan pun ada. Hafiz ni jumpa dengan macam-macam jenis perempuan yang kuat mengongkong, yang kaki kikis dan akhirnya dia jumpa Mira.

Mira ni cool sebenarnya, dia minat membaca dan dia sangat sayang adik dia Nana. Dia reti capoiera kot. Bagi aku cool la kalau perempuan master dalam martial arts. Dia bercinta dengan Hafiz ni, masa ni la Hafiz kenal family Mira, (benda yang aku tengah study) dalam bab Chuck Taylor dan keluarga. Mira ada seorang abang yang nama Aiman iaitu seorang kaki mat remp-it perangai macam bangang dan minat MU. Bab-bab bola ni kalau baca pasal dorang memang kelakar wei. Dan Mira juga ada seorang adik bernama Nana. Adik dia special. Mira pun sayang sangat kat adik dia. Nana sakit dan gagap.

Mira memang bercinta dengan Hafiz tetapi lama-lama Hafiz tertangkap cintan pulak kat Nana. Bila family Mira dah pindah luar negara, atas krisis-krisis cinta antara dua benua. Hafiz dengan Mira break. Dan kemudian bermulalah pulak kisah cinta Nana dengan Hafiz di Myspace. (Cerita dia memang banyak pasal Myspace yang fofular zaman tu). Kisah Nana yang hampir disailang Faizal kawan baik Hafiz, dan kisah Mira yang sebenarnya sayang lagi kat Hafiz dan cerita abang Mira, Aiman yang eksiden lepas tu bercinta dengan awek Indonesia bernama Citra. 
Aku telah menyebarkan virus membaca buku-buku yang berjiwa anarki ni kat kengkawan sekelas aku. Mula dengan Zurin, Maryam, dan Aqila yang terpaksa sebab PBS. Dan memang hampir nak merebak satu kelas. Memang gaya promosi aku convinience habis la.


Dan rupa-rupanya, cerita I hampir 80% pengalaman sebenar penulis. Dan watak Mira, Nana, Aiman dan family dorang memang wujud. 

Nana(Sherina Ellyana Sulaiman) memang meninggal sebab choking allergy pada tahun 2007. 
dan Mira(Ezreen Emira Sulaiman) meninggal pada tahun 2012 sebab kanser payu dara.
Al-Fatihah.
Dan Aiman, abang Mira atau nama sebenar Shahril memang berkahwin dengan Citra. 
Kitaorang tahu sebab kitaorang google habisan. 
Ini link blog Mira.(http://ezreenemira.blogspot.com/) Tumblr Hafiz(Nami) (http://tehtarikgelasbesar.tumblr.com/) *aku boleh klasifikasikan Nami satu league dengan Hlovate cuma ayat mereka berbeza. :)
Dan itu sajaJ

Comments

ezreen has another blog; not this one

Popular posts from this blog

Jumpa orang baik-baik pun rezeki.

Persediaan Ke Universiti (UKM, Kolej Keris Mas) Sesi 2015/2016

UPU : TIPS & TRICKS, GUIDELINE; STPM/SPM/ASASI/MATRIKS/DIPLOMA - IJAZAH