94:6

Assalamualaikum people . 
'Inna maal yusri yusro'(6) Sesungguhnya bersama kesulitan itu ada kemudahan .

Bak kata Hlovate ...'setiap kata-kata dalam al-Quran macam personal love letter dari Allah SWT untuk kita' ...Yelah , kalau kita baca al-Quran kita baca je ..... sebab apa ? sebab jadi lumrah dari kecik masuk je tadika belajar alif ba ta ..habis muqaddam , khatam al-Quran .. sekali pun dah kira bagus la ... Tapi sebenarnya tak pernah ke rasa curious nak tahu maksud apa yang kita baca tu ...baca dah bagus tapi kalau kita baca , faham maksud , hayati ...lagi bagus ... Tanpa kita sedar setiap kalimah yang ada dalam al-Quran ada maksudnya , dan setiap semua itu sebenarnya merangkumi hidup kita dari segala benda ... dari sekecil-kecil masalah hingga lah sebesar-besar masalah ... 'Sesungguhnya Rasulullah SAW tinggalkan kepada kita 2 perkara , dan selagi kita berpegang pada 2 perkara itu selagi itulah kita akan tidak akan sesat selamanya .. dan 2 perkara itu ialah Al-Quran dan Sunnah ' :')

Itu mukadimah la . Dan apa kena mengena dengan hidup saya sekarang . cuba baca verse ayat 6 surah Al-Syarh .. Maksudnya 'Setiap kesulitan ada kemudahan' ..Allah dah berfirman ...Yaa. bila kita faham dan hayati maksudnya ayat al-Quran akan jadi sangat logik dalam kehidupan kita ....
Bila kita berpegang teguh pada tali agama Allah SWT kita takkan pernah rasa putus asa walau ujian besar mana pun .... sebab kita yakin lepas hujan ada pelangi .

2013? boleh ucap Happy New Year lagi kan? he he he . Azam baru? Sebenarnya apa yang mida belajar , kalau kita nak berubah kita tak payah perlu tunggu tahun baru untuk azam baru , setiap hari kita patut ada azam baru untuk perbaiki diri supaya hari ini lebih baik dari semalam ...Kalau nak tunggu tahun baru baru nak azam baru nak berubah memang tahun depan akan jumpa balik azam tu la .
25 hari 2013 ... jadi upper six , busy dengan MPPU thingy , Kem .... masa kem ni banyak benda jadi .. balik kem sakit . seminggu sakit jadi kurus .... lepas sakit nak hadapai healing process pula :) Tapi Alhamdulillah semuanya dipermudahkan .... Bersyukur sangat pada Allah SWT ... Bila kita minta sesuatu pada Allah SWT kita kena yakin , sabar ..... Sabar itu pun dikira pahala tau . Allah SWT akan kabulkan doa kita , 1) kabulkan terus 2)Kabulkan tapi lambat sikit sebab nak bagi kita pahala sabar atau 3) Bagi kita yg lebih baik . next plan . Pangkor hehe . dan nak tahu tak? Sekarang ni tak cukup tanah , banyak sangat benda nak buat .jangan haraplah nak update selalu . he he he .

And in advanced untuk January special . Firstly thank to Dad ,Mum , Grandma , Family ,Friends and Teachers. Sebab bersama saya waktu saya sakit .and apa-apa la .
dan HAPPY BIRTHDAY TO MARY ,ZURIN,ZURINA, DIANA , IKIN , CHEPAH ..................May Allah bless you guys ^^

Dan sekian . Regards, Asmo.

Comments

Popular posts from this blog

Jumpa orang baik-baik pun rezeki.

Persediaan Ke Universiti (UKM, Kolej Keris Mas) Sesi 2015/2016

UPU : TIPS & TRICKS, GUIDELINE; STPM/SPM/ASASI/MATRIKS/DIPLOMA - IJAZAH