Why I want to be educated woman?

Why I want to be educated woman.
This is my from my point of view. You may agree to disagree. 

Lately banyak keluar isu yang duit hantaran adalah based pada tahap pembelajaran seseorang. Lagi tinggi seorang wanita itu menyambung pelajaran maknanya lagi tinggi wang hantaran. Sejak bila ada ketetapan macam ni? Siapa create benda ni? Kita? Society?atau it just a norm. Kita melakukan tu in order untuk dapatkan sokongan atau dipandang tinggi oleh masyarakat? Apa yang kita dapat? Did it makes us happy? ataupun kita tak pernah bebas untuk membuat keputusan yang betul walaupun melawan arus trend yang ada? Remember, what is right always right even you are the only one doing that and what is wrong still wrong even everyone doing it. 

Bagi aku la, sejujurnya aku belajar bukan semata nak hantaran tinggi. In fact, masa nak sambung belajar tak pernah terfikir. "Makin tinggi aku belajar makin tinggi hantaran" Seriously, ada sesiapa fikir macam tu ke masa nak sambung belajar? Belajar sungguh-sungguh hanya nak hantaran tinggi? I think you are smart enough untuk sambung belajar mesti you are smart enough to think what is actually you want in this life. Sebagai perempuan selain hantaran banyak lagi  kami nak fikir kay, baju cantik, baru baju baju ada tshirt, ada blouse, ada dress, ada jubah, ada baju tidur, baju dalam , then seluar lagi, seluar dalam, skirt, seluar jeans, seluar slack, skirt kembang kuncup, skirt licin kasar, skirt duyung dugong, kereta nak pergi makan makanan sedap, makanan lagi , nak makan pretzel auntie anne's , big apple, pizza, subway , cookies, nak beli make up lagi, eyeliner, blusher, mascara, bb cream, cc cream, whitening cream, pencuci muka, nak beli pad tiap bulan lagi, nak jadi cantik, nak jadi kurus, tak kira lagi nak beli gadget. geez, banyak lagi okay nak fikir. Dan siapa nak belikan semua tu? Siapa nak bagi duit? Girls, WE ARE  girls. Tak kan nak harap duit lelaki semata? Tak teringin ke nak rasa kepuasan beli barang sendiri hasil titik peluh sendiri, Benda free memang seronok. Tapi puasnya dapat guna duit sendiri, usaha sendiri. PUAS . 

My personal point of view la kan.
Dulu masa kecik, sekolah rendah sampai sekolah menengah aku nak sambung belajar sebab satu nak tolong ibu ayah. Jadi anak sulung daripada 8 orag adik beradik bukanlah sesuatu yang senang buat Ibu Ayah nak besarkan kami adik-beradik. Ayah kerja sendiri, Ibu suri rumah. Is not that easy guys. 8 orang, parents nak kena hantar pergi sekolah. Nak pula kitorang dekat-dekat. Zaman tu bukan macam sekarang ada bantuan RM100 semua. dulu ada pun buku teks bukan semua dapat free. RMT pun untuk yang betul susah atau anak yatim. Bantuan semua pun takde. Aku lagilah sekolah agama lagi. Pergi sekolah mana pernah jalan kaki walaupun sekolah hujung jalan je dekat rumah. Kalau tengok struggle Ibu Ayah time tu satu je aku fikir aku nak belajar sungguh-sungguh nak senangkan mak ayah. Masa tu Ayah ada juga suruh jadi pensyarah sambung cita-cita arwah opah nak jadi cikgu tak dapat. So I set in my mind nak jadi pensyarah. Nak sambung selajar masuk U sebab ayah pernah cakap dulu Ayah punya keputusan bagus tapi sebab nak bagi adik-adik dia sambung belajar so dia takdelah teruskan cita-cita. Ayah pun anak sulung juga tapi 9 beradik. So, masa tu kalau dapat keputusan cemerlang pun memang bukan motivasi ekstrinsik semata. Banyak nya instrinsik sebab aku bukan budak yang membesar kalau dapat keputusan cemerlang Ibu dan Ayah akan bagi hadiah. I never get once sampailah aku masuk universiti. Adik aku 3A ujian bulanan pun dapat mainan hahah takpela rezeki dia. Aku tak kisah pun benda tu. Apalah sangat nak banding dgn susah payah Ibu Ayah besarkan, lahirkan, didik, beli kan pampers masa kita kecik, baju kita, makan kita, susu semua,tak terbayar kita semua tu. Apalah sangat sedikit kejayaan untuk bahagiakan mereka atas semua pengorbanan Ibu dan Ayah yg korban masa muda, jaga kita, korban suka ria sebab cari duit besarkan kita. Apalah sangat result kita yang tak seberapa tu. Bukannya dapat bagi Ibu Ayah juta-juta pun kan. 


Itu masa kecik.Bila da besar persepsi, pengalaman pun berubah. 
Masa aku start form 4/5 dan form 6 aku dapat Biasiswa Kecil Persekutuan. Alhamdulillah. Bersyukur sangat tayah nak susah mak ayah banyak sangat. Perasaan nak tolong Ibu Ayah tu masih ada dan masa tu da start sebab nak ilmu. nak berpendidikan. Orang yang berilmu ni selain diangkat darjat dia akhirat nanti dia juga tak mudah ditipu. Pendidikan Islam dulu belajar kot. Tak kan lupa. Faedah jadi orang berilmu. Lepas form 5 kan aku tak dapat UPU. It was so frustrated guys. Sebab yela semua kawan dapat masuk. Dapat bilang dengan jari kot masa tu berapa je budak kelas aku tak dapat lanjutkan pelajaran dekat matriks ke asasi. Nak sambung swasta sedar diri yang parents tak la mewah sangat, banyak lagi keperluan adik-adik nak diutamakan. Masa tu sambung form 6. Memang niat nak belajar sungguh-sungguh tak nak kecewakan Ibu Ayah, tak nak kecewakan diri sendiri. I want to be the best among the best. Nak gembirakan Ibu Ayah. Nak Ibu Ayah bangga tengok anak dia naik pentas macam zaman sekolah rendah. Nak dapatkan biasiswa so masuk belajar nanti takyah susahkan Ibu Ayah lagi. Alhamdulillah I did. Bersyukur sangat. walaupun tingkatan enam menjadi pilihan terakhir tapi benarlah perancangan Allah SWT sentiasa yang terbaik. Tak pernah sekali pun menyesal pilih jalan tu. I was blessed masa form 6. Cikgu sayang, belajar mudah, semua. Hubungan dengan Ibu Ayah, Allah SWT, manusia sentiasa terjaga. Nak rasa seronok belajar. Nak banggakan semua orang. Kalau rajin korang tengok post lama masa 2012, 2013. korang boleh tengok la macam mana aku zaman form 6 jatuh bangun struggle semua. 

Now, dah degree. Dah masuk tahun dua da. da 21. da masuk fasa awal dewasa kalau ikut teori psikologi perkembangan. Masa ni da banyak main dengan emosi. Ketetapan niat masih sama. Tapi dia da jadi makin luas. widely range orang jawa kata haha. Da mula fikir serious pasal hidup, mula fikir apa yang I really want and do, mula fikir yang kita takkan muda selamanya. Omai guys, korang fikir macam ni juga ke aku je yang complicated duk serabut pasal benda ni semua. Start fikir nak berkeluarga, ada rumah, ada aset sendiri. Nak hantar may ayah pergi haji. Nak travel. Start fikir kalau aku ada anak-anak. Tapi bila da masuk U ni niat nak berpendidikan tu more to nak jadi a better person. Fikir apa yang aku belajar adalah untuk menjadikan aku seorang manusia yang lebih baik. Fikir nak ubah dunia to be a better place. Fikir apa yang boleh sumbang kepada masyarakat balik. Lagi-lagi aku belajar psikologi kan. Duk fikir to better human, as a daughter, sister, wife and mother. Just nak jadi better. Belajar psikologi lagi la belajar memahami manusia dengan memaham diri sendiri. Rumitnya fikiran seorang Asmi Asmidar.

But honestly, tak pernah terfikir pasal hantaran tinggi. Aku pernah terfikir nak jadi doktor falsafah means ada PhD. Sebab nak ilmu guys. Nak sesuatu dalam life yang bermakna. Bukan hantaran semata. Bila aku cakap cita-cita aku nak sambung belajar luar negara, ramai freak out terutama kawan lelaki aku. haha dorang start persoalkan pasal hantaran, maintanance and everything. Aku pernah tulis post ni under tajuk Mahar, tak silap. Seseorang wanita yang berilmu, beragama akan mudahkan maharnya. Seorang wanita yang baik akan mudahkan maharnya. Perkahwinan yang barakah memudahkan semua. Kenapa nak susahkan lelaki dengan hantaran yang tak wajib. Kenduri belah kita patut kita yang tanggung, sepatutnya rukun nikah yang wajib tu 5 je. Kenapa nak rumitkan sampai berlaku pembaziran. I do have my own dream wedding tapi berpadalah. Nasib baik aku ni jenis praktikal dan simple bab gini. Kesian lelaki lepas kahwin dia lagi tanggung semua. For me, aku tak nak susahkan lelaki. Bukanlah bermakna aku ni murah or what sebab senang kan dia tayah bayar mahal-mahal. But cinta aku, hidup yang aku akan habiskan dengan bakal suami aku bukan dinilai dengan wang ringgit. If I want something I will get by my own. Kalau pihak lelaki nak bagi its okay. But sesuai dengan kemampuan dia. Nak nikah nak bina masjid. Nak bina keluarga, banyak lagi benda nak fikir kan. Nak ada rumah, habis dalam rumah tu tak nak ada katil, tv, peti ais, mesin basuh bagai. Semua tu beli guna duit, nak makan hari-hari, nanti ada anak, nak jaga keperluan anak. Banyak lagi nak fikir daripada majlis walimatul urus yang sehari tu. Aku rasa parents aku pun akan rasa benda yang sama. My parents would understand. We are not the kind of people yang suka menyusahkan orang. 

Panjangnya bebel. Biasalah mida. Okay lah tu je kot. You may agree to disagree. Terpulang pada individu. Setiap orang ada alasan tersendiri. Ada pendapat tersendiri. Ini pendapat dan rasa aku. Hope you are open minded. 

Comments

Popular posts from this blog

Jumpa orang baik-baik pun rezeki.

Persediaan Ke Universiti (UKM, Kolej Keris Mas) Sesi 2015/2016

UPU : TIPS & TRICKS, GUIDELINE; STPM/SPM/ASASI/MATRIKS/DIPLOMA - IJAZAH