Cerita Nasi Kandaq #NasiKandarApollo

Greetings everybody. Sekarang ni macam rajin nak update walaupun benda remeh macam ni sebab...sebab rajinla. Itu je. Nak kata banyak masa terluang tak juga. Tapi sebab rajin. Ha, rajinla. Phew. 

Hari Selasa, 10pagi-12 biasa kelas Geologi. Okay da gerak pergi kelas. Sampai pukul 10, lepak dalam setengah jam lecturer tak masuk kelas lagi. Ini tanda awal kelas batal ni, dan dan tu classmate kata lecturer email kelas batal pukul 10 sat tadi. Apa lagi gerak lu paper roger la. 
Aku ingat satu je MAKAN. Memandangkan kelas takde ada masa free 1 jam setengah. Takkan nak balik terus makan kat kafe. Bosan betul. Jadi, aku pun mengambil keputusan tunggu bas dan bergerak ke Wisma Unikeb. Turun je bawah tu nampak satu kedai besaq punya banner tulis Nasi Kandaq. Haih, macam tau-tau ja teringin. Tapi air nampak air standard biasa, niat mula nak datang sini nak pergi minum air Lai Chi Kang semangkuk dua kupang. Entah kenapa macam-macam pula tekak aku ni nak. Sebab tengok gambar dengan tengok cerita la ni. Lemah betul. Aku berkira-kira, lepastu aku bungkus Lai Chi Kang dan aku pergi makan Nasi Kandaq. Nalla, punya Nasi Kandaq dia tak pekat macam mamak tapi nais la. Dia bagi hati dengan pedal sekali. Okay la nais. Kali terakhir aku menikmati Nasi Kandar mamak rasanya masa aku kerja part time kat Cash Converters dulu tahun 2014, haa amek kaw. Lama tak lama. Okay la nais la, boleh la recommend kalau nak rasa nasi kandaq tapi nak melayu punya. 
Bungkusan surat khabar je da tahu power. Aha

 Macam tu haa kedai dia, meja panjang tu aku duduk sorang. Orang nengok je gaya aku. Segan pula dibuatnya. Tapi lapar dan sedap sekali teringin punya pasal. Aku kesah apa. 

Honestly, aku jenis yang tak kisah pun makan kat warung kecil tepi jalan, makan cendol mamak bawah pokok yang hanya ada satu meja dua kerusi. I'm really okay with that. Paling seronok, kalau makan dengan orang yang kita sayang atau family kita. Makanan tu kekadang simple je, sup kambing satu mangkuk, nasi putih, sambal belacan dengan telur asin dan air teh ois. Tapi sebab makan berbumbungkan langit kat tepi jalan dengan orang yang kita sayang terus rasa nikmat kenyang tu dan bahagia sebab rasa cukup. Bahagia betul. Tak payah makan mahal pun. Benda-benda hipster segala macam ni kejap je. Paling power pun makan sebulan sekali je, fast foods pun, orang akan cari nasi juga untuk makan tiap-tiap hari. Kita orang Malaysia kan. Ada kedai hipster ke takde kedai mamak penuh juga aku tengok. Jadi, hipster hipster ni semua sementara je. Tapi kalau nak cuba ke apa, go on je. Nak pergi cafe beriya pun aku tak boleh minum coffee nanti migrain. Pftt. Sebab ni la gambar insta tak pernah ada cawan stabak tulis nama tu.Sekali-sekala okay la. Aku pun pernah try. Untuk memnuhi nafsu mencuba dan ingin tahu bolehla. Tapi kalau hari-hari nak makan spagheti carbonara harga RM18 jadah dia. Aku cuba sekali-sekala je , lepastu aku google resepi brownies misalnya dan aku cuba buat kat rumah. Lagipun tak elok makan benda manis ni selalu, boleh potong kaki wo. Cakoi Hujan Panas juga sedap. Aha. 

Depa ada instagram rasanya #NasiKandarApollo. Aku tahu ni la kat Wisma Unikeb, Bangi. Tempat lain tatau. Rajin hangpa google la naa. 
Makan sorang ambil layan album Hujan Jika Sempat dekat Spotify. Kalau pakai Maxis, lepastu kau langgan internet untuk sebulan minima 1GB boleh dapat free Spotify Premium. So, aku da dapat. Bolehla kalau pakai internet yang sebulan 3GB tu cuba. Tenang lagu dalam album ni. Tenang lagi dengar sambil makan nasi kandaq dengan Lai Chi Kang. 

Comments

Popular posts from this blog

Jumpa orang baik-baik pun rezeki.

Persediaan Ke Universiti (UKM, Kolej Keris Mas) Sesi 2015/2016

UPU : TIPS & TRICKS, GUIDELINE; STPM/SPM/ASASI/MATRIKS/DIPLOMA - IJAZAH