Review : Budak Hostel Otaknya Sewel & QISAS

Budak Hostel Otaknya Sewel(BHOS) tulisan Hasrul Rizwan (Mat Gorn) terbitan Dubook Press.

Aku baca novel ni mulanya dekat Wattpad, tapi tengah part sedap kena potong pula. Hasrul Rizwan kata dia akan terbitkan buku, jadi memandangkan BB1M pun tak lama lagi (masa tu lah bulan Mac macam tu) nak keluar, aku pun tunggu, list terus buku pertama nak beli BHOS nak tahu ending dia macam mana. And yeah I got it. Hari dapat BB1M tu aku terus pergi beli. Power tak power nak tahu ending cerita ni macam mana.



What makes me interested to read this book? Sebab ada Adam dan Akhil. Jeng jeng jeng. Ini kira Mat Gorn tulis zaman depa sekolah lah. Lepas tu dah la funeh. Mat Gorn tulis kan. Macam bengong-bengong sikit kalau baca boleh gelak sendiri.



Mat Gorn punya jalan cerita biasalah power. Plot twist dia boleh tahan juga. Ini membuatkan beliau menjadi salah seorang penulis kegemaran aku selepas Hlovate, dan Nami. Mungkin lepas ni aku target nak beli buku Bercakap Dengan Jun pula. Ada satu malam tu macam biasa la kan duk scroll twitter, lepastu Mat Gorn kata kalau nak tanya soalan kat dia, dia akan jawab, Jadi aku pun tanyalah, "Sejauhmanakah cerita BHOS itu betul?" Kemudian dia reply, "Semua benar kecuali watak Adam dan Akhil" kahkah. Jadi bolehla recommend buku ni kalau nak rasa fun. Kalau kau jenis yang tak serious, muka tak ketat okay la. Kalau nak baca kat wattpad boleh lagi, aku rasa ada je lagi kat profile dia tapi separuh je la, boleh bikin panas beb. Baik kau beli je buku terus baca. Nikmat sikit.



Jadi itu jela, Sedikit ulasan buku kedua aku baca untuk tahun ni.


Buku seterusnya ialah QISAS oleh Hasrul Rizwan terbitan Buku FIXI. 

Buku ni adalah trilogi novel MURTAD. Aku da pernah cakap da pasal MURTAD sebab novel MURTAD buku fixi pertama aku baca, dan di situlah merebaknya wabak Fixi dalam kalangan rakan-rakan form 6(zaman form 6). TUHAN yang kedua aku da baca da, tapi pinjam dekat Maryam.



Part paling best QISAS ialah kira pengakhiran riwayat cerita Adam dan Akhil dalam novel. Puas hati lah aku dapat baca dari zaman depa sekolah (dalam BHOS), sampai habis. Manaleh cerita apa ada dalam QISAS tapi kalau kau baca MURTAD dan TUHAN, kau jatuh hukum wajib baca QISAS. QISAS tu ada maksud dia tersendiri. Apa yang aku belajar ialah masa depan tu kita yang pilih, kita yang tentukan walaupun telah tertulis. Tapi ianya mampu diubah. Qada' dan Qadar mesej yang paling jelas dalam buku ni. 



TUHAN dia macam complicated sikit, aku suka QISAS lagi. Macam biasala Mat Gorn memang power kan. Toksah cakapla dia boleh buat kau berimaginasi luar alam sampai ada filem dalam kepala. Haa, aku hiperbola. Okay itu je sekali dua buku! Adios!

Comments

Popular posts from this blog

Jumpa orang baik-baik pun rezeki.

Persediaan Ke Universiti (UKM, Kolej Keris Mas) Sesi 2015/2016

UPU : TIPS & TRICKS, GUIDELINE; STPM/SPM/ASASI/MATRIKS/DIPLOMA - IJAZAH