One is more than enough.

Pernah dengar pepatah Melayu yg berbunyi "Orang tamak selalu rugi?"

Benar. One is always more than enough. Perasan tak kita selalu mula rasa nak lebih bila kita tak cukup dengan satu. Tak kisah la dalam bentuk apa sekalipun, ada kalanya melibatkan makanan, barang, pakaian, duit atau apa sahaja yg berkaitan. Kita cuba adakan bila tiada, kita berusaha, tapi bila da dapat kita mula merasa tidak cukup dan mahukan lebih. Tanpa kita sedar, di sinilah bermula titik tolak bahagia. Merasa cukup. Being grateful with what we have. Whenever we want more, that's the time we loss.

Aku sebagai perempuan, kerap kali merasa mahu lebih apabila melibatkan makanan atau makeup atau pakaian. Sedangkan apa yang ada sudah lebih cukup. Andaikan teringin nak makan cookies subway. Beli satu RM2.00, tapi 3 RM5.00 kesudahannya akan beli 3 sedangkan 1 sudah memadai. Seperti juga tudung dan pakaian, yg akhirnya membawa kepada pembaziran masa, ruang dan wang.

Belajar la merasa cukup dengan satu. Merasa cukup dengan apa yang kita ada. It's a reminder and reflection for me first and foremost. Always be grateful. Always believe that one is more than enough. Or otherwise please share.
^_^

Comments

Popular posts from this blog

Jumpa orang baik-baik pun rezeki.

Persediaan Ke Universiti (UKM, Kolej Keris Mas) Sesi 2015/2016

UPU : TIPS & TRICKS, GUIDELINE; STPM/SPM/ASASI/MATRIKS/DIPLOMA - IJAZAH