Bunga Api :D

Selamat Sejahtera ke atas kamu wahai pembaca yang saya kasihi ,
Apakah perkhabaran awak? sihat ?? dah makan?? ehh pose lupa . dah berbuka??mestilah dah . hee dah sahur ?? bangun sahur pun dapat pahala tau :)
Dah 22Ramadhan la. cepatnya masa berlalu ... sangat la cepat ...Tahun ni tak tahu kenapa masa rasa cepat berlalu ... Raya tak terasa kemeriahan suasana . Kenapa eh?? Mungkin semua dah remaja atau meningkat dewasa ..

Tak sama macam zaman kanak-kanak dulu ...

Yang bestnya dulu zaman kanak-kanak ..Masa raya sekali setahun la nak rasa AyahIbu belikan baju raya , nak dapat kasut baru , baju baru , segala benda baru ... sekali setahun je derr . waktu raya .
Tapi sekarang bila dah besar , tak kira raya bila rasa macam kuasa membeli menguasai beli jer tanpa kira raya ke tidak ...Itu satu .
Lepas tu ..kalau zaman kecik dulu arwah opah atuk ada lagi , bila balik kampung je mesti riuh ..jumpa sepupu , jumpa pak cik mak cik ..Meriah gila , kes berebut bilik air ? biasa .
Tapi sekarang , lepas arwah pergi selamanya takde dah kumpul macam dulu ..kalau balik pun tak meriah dah ..sebab tak semua balik .. ada balik ada tak .. nak jumpa sepupu pun susah , bila dah besar , jarang jumpa .....mesti rasa awkward. Tapi air , dicincang takkan putus kan .Rindunya ....seronok kalau dapat kumpul balik :(

Lagi?? Haa zaman teknologi serba moden ni ....semua internet ,aku ingat zaman sekolah rendah ...masa raya la aku nak rasa dihargai lagi-lagi bila dapat kad raya ,lagi best kalau dapat cara surat-menyurat . best kot dapat surat dari posmen . Sekarang , facebook, twitter , blog ,BBM,whatsapp . apa susah tangkap gambar hensem-hensem , ayu-ayu tulis Selamat Hari Raya Aidilfitri Maaf Zahir dan Batin ...tag kat kengkawan ~ senang .kalau tak broadcast je .....Takde dah zaman pantun lawak kad raya ..hoii rindu woiii ....Raya Real Malaysian Style .
Aku dah boleh bayangkan macam mana tak best nya raya tahun ni semua sibuk dengan smartphones, tab,BB ,ipad ,iphone~ ...twit la, facebook la, whatsapp la~ takde dah kumpul depan tivi reramai untuk tengok filem-filem raya free ..err mesti bosan . wei jom wujudkan tradisi lama kembali !
Semua benda ni lah yang buat raya kat Malaysia ni penuh dengan keseronokan ,kemeriahan dan kegembiraan . Tapi semuanya dah makin pupus dan hilang dek zaman .Jahat zaman ni ...


Tadi ,apa saya buat ?? buang tabiat . hehe dah lama bebenor saya tak main bunga api ....Tiba-tiba rasa macam tergerak hati . Ajak la adik saya kecik yang dua orang tu ...
Dan.....Ini hasil yang paling lawa saya dapat ........lawa kan ?? buat guna bunga api .... susah tahu nak buat macam ni .... kekadang kita rasa kita buat dah lawa tapi bila tengok dalam gambar tah apa bentuk yang keluar ...
Ini sangat lah random , saya tak plan nak buat macam ni ... suka-suka :DDbokeh tu saya edit ~ 

Ini si kecik Amin yang buat .... dia main ganas gila ... gambar ni la paling lawa dia buat .. nasib baik saya tak terbakar sekali ...... Kalau orang kata adik saya poser , itu adalah hasil didikan saya . hahaha .

Okay lah sebenarnya itu je saya nak tulis .. hehe ....Saya harap tahun ni Ramadhan penuh makna ..buat semua... Tahun depan tak tahu kita dapat jumpa Ramadhan lagi tak , cepat sangatlaa semuanya berlalu ... Ucapan raya belum lagi nanti lah nanti :DD Tunggu ehhh :"D dalam proses ...... Mari kita sesama mencari malam lailatul qadr iaitu malam yg lebih baik dari 1000 bulan ...........Jom Jom ....

Comments

Anonymous said…
Ok.... Klaw nk taw sye still lg rye dngan tradisi lame... Still lg bli kt rye.. Jmpe family besar... Mmg best... Bg sye perubahan moden xlah mngubah kemeriahan rye klaw kte sndri yg mngubah... Sye pown rndu jgak kwn2 yg dulu... Skang sume da ilang kn... Nk wat cmne... Sume da besar... Klaw rse nk tradisi rye yg dlu jom la rye dngan sye....

#MOXK
Asmi Asmidar said…
@Anonymous Hye moxk :)
Lain orang lain kan :) Maybe family moxk still lagi berkumpul balik kampung , family Amie berkumpul tapi tak macam dulu sejak arwah opah atuk takde :) Memang best . Tapi dah makin besar , rasa dia tak sama macam dulu . Time flies , people changed :) Raya yang paling best masa sekolah rendah :) Insya-allah one day . Jazakallhu khairan khatira :)

Popular posts from this blog

Jumpa orang baik-baik pun rezeki.

Persediaan Ke Universiti (UKM, Kolej Keris Mas) Sesi 2015/2016

UPU : TIPS & TRICKS, GUIDELINE; STPM/SPM/ASASI/MATRIKS/DIPLOMA - IJAZAH