Menuntut Ilmu Kerana Allah SWT

Salam sayang salam rindu ..
Cehh hari ni ada orang bagi surat cinta betul punya cinta . haha sumpah aku tak nak baca malu ouh . terus humban masuk sungai . hapus segala bukti yg aku pernah bercinta . TITIK .
Tahukah anda bahawa .... hari ni saya mendaftar sebagai tingkatan enam bawah disebabkan ketidak 'lucky-ian' saya untuk ke mana-mana IPTA...
Dan sangatlah saya kecewa melihat halaman ini . ciss , cuba lah cakap Maaf , anda tidak bernasib baik kerana mungkin bukan rezeki anda di IPTA . ni tulis DUKACITA ....blablabla ..memang lah aku berdukacita dah ayat pun sentimental sangat ..mengecewakan betul ... aku betul lah rasa tak setuju dengan penggunaan tatabahasa ni .. tahukah betapa sedihnya aku tsktsk . 
dan akhirnya .. aku kembali ke sekolah menengah kebangsaan gombak setia , sangat terserlah kesetiaan aku kan ?? lols yang paling cool bila kawan baik aku dari tadika ..yang tidur sama dulu .....yang berpisah .jumpa .berpisah dan jumpa balik . itu namanya jodoh :D 
ada juga yang pandang rendah pada form 6 eh ?? isyyy .. form 6 ni bukannya teruk sangat tapi sangat tough lebih kurang matrikulasi juga kan ,tapi takde apa yg senang kalau tak usaha kan ??
ada je orang yg dpat 4 flat . semua tu bergantung pada usaha , doa dan tawakal.
Rezeki orang mana kita tahu , sedangkan apa kita nak makan malam nanti pun kita tak tahu kan .Apatah rezeki orang lain .. Rencana Allah swt itu sangat indah .. ikut dan redha .terima hakikat . Ilmu Allah swt itu relevan .
Tapi tipu aku katakan perasaan kecik hati pada setengah orang dan perasaan sedih tu takde .. Aku bukan nya takde impian untuk berjaya ...siapa yang tak nak berjaya ?? ada kerjaya ?? ada gaji lebih dari 3 angka ...nak belajar kat universiti ??tipu aku tak teringin .. tapi bak kata cikgu Majam: Pengalaman orang lain-lain . 
Bak kata cikgu Adnan: bergantung pada faktor ,kalau duit banyak pergi Indonesia je buat medic .
Bak kata Cikgu Nooranizah: saya dulu pun form 6 okay la .


Aku dapat kursus kemanusiaan .aku tak tahu nak ambil mana lagi tapi mungkin kalau aku betul nak stay untuk STPM aku akan ambil kursus yg boleh melayakkan aku ambil ijazah sains sosial . Aku still buat rayuan untuk second intake , tengoklah nanti macam mana . 


Akhir kata .... biar susah dahulu gembira kemudian , biar berpayah dulu bersenang kemudian . Menuntut ilmu biarlah kerana Allah swt ...bukan kerana glamour . Allah itu Maha Mengetahui apa yg terbaik untuk kita .


Sekian ,budak yang kini memakai baju sekolah balik.

Comments

Mrs Anne said…
form6 susah kene hard work.cube buat rayuan and pilih course yang ramai orng x ambik a.k.a yg x popular..huhu
never give up
Asmi Asmidar said…
@Mrs Anne tapi kalau tak minat buat apa kan .sekarang frm 6 dah lain Insya-allah kena struggle sikit la takde kejayaan dicapai tanpa usaha yg gigih Insya-allah mida akan cuba sehabis baik

Popular posts from this blog

Jumpa orang baik-baik pun rezeki.

Persediaan Ke Universiti (UKM, Kolej Keris Mas) Sesi 2015/2016

UPU : TIPS & TRICKS, GUIDELINE; STPM/SPM/ASASI/MATRIKS/DIPLOMA - IJAZAH