POSITIFKAN FIKIRAN TENTANG POLIGAMI

Assalamualaikum peeps :')



 okay I'm trying to improve . Yeashhh is not pretty or cute macam azreenchan punya . I know that I'm not that creative ....yet my hand not that smooth . But I still love drawing ^_____^

Okay . isu poligami semakin menjadi-jadi dalam kelas kami  ...
Semua nya mula masa kelas Pengajian Am ...

Cikgu: Cuba letak depan anak awak nanti buku dengan game tengok dia pilih apa.
Me: Saya letak Al-Qura'an cikgu.
Cikgu: Tengok ni Rusli calon pilihan isteri solehah
Me:Cikgu Rusli dah ada pilihan lain .
Cikgu: Takpe . Quota ada 4.
Me: Saya tak rela dimadukan cikgu .
Cikgu:Selalu orang yang tak nak ni lah yang senyap-senyap dapat.
Me:Nauzubillahimin zalik .

It's not that aku anti poligami . Masih lagi ianya sunnah nabi . I know that . Aku tahu . Tapi monogami juga sunnah Nabi . Sepanjang hidup Saiditina Khadijah 15 tahun Nabi berkahwin dengan Saiditina Khadijah Nabi tak pernah mendoakan Saiditina Khadijah ..... Nabi juga monogami lebih lama dari poligami . Tapi siapa yg rela dirinya dimadukan ?? Tambah lagi kalau suami kita hanya nak kahwin sebab atas dasar nafsu kan . Mungkin aku bercakap juga atas dasar nafsu dan aku tahu ni semua sebab trauma aku 'diduakan'(sebab tu haram bercinta sebelum kahwin) . entah . Aku dilahirkan dengan sifat tak rela berkongsi benda yg aku sayang tapi kalau orang yg aku nak berkongsi tu lagi aku sayang dari benda tu aku tak kisah je berkongsi . Entahla Sesungguhnya cinta kepada Allah dan Rasul yang terbaik ;")

- The point is ...... Positifkan fikiran tentang poligami . 
Terima kasih akhirnya hari ni isu sensitif itu berbangkit lagi dalam kelas pengajian Am .
Fine cikgu Azhar pun okay je . Tapi mungkin hujah hujah cikgu pada hari ini telah membuat aku jadi terbuka sikit la tentang poligami .
Dulu memang aku tak pernah rasa melatah tentang isu poligami walaukebanyakan  kawan-kawan lelaki  aku sendiri meletakkan matlamat hidup mereka untuk berpoligami(walau aku tahu itu hanya gurauan) '_' masa tu okay tapi sekarang entah la .

Kalau tanya siapa yang rela ? Aku rasa takde siapa kot  . 
Tapi bila fikir balik . Kenapa Allah SWT pilih perempuan yg diduakan bukan lelaki . Itu maknanya perempuan lebih kuat . Allah SWT sayangkan kaum wanita . Tahap kesabaran seorang perempuan tinggi dan keegoaan seorang perempuan lebih rendah berbanding lelaki . dan satu benda yang cikgu cakap buat aku macam okay fine, ayat nya " Apa yang Allah SWT tentukan adalah yang terbaik buat kita" .. Betul juga kan . He knew the best . At the end of the day , kita takkan dapat melawan ketentuan Allah SWT . cuma apa yang aku takut menjadi kufur sebab tak redha .
Cikgu juga ada cakap selalunya pada lelaki yang pertama tetap yg paling dicinta dan lelaki yang berilmu takkan sewenangnya nak kahwin lagi satu . Ingat kahwin tu mudah ??Lelaki akan tanggung dosa isteri dan anak-anak . dosa sendiri lagi .Kalau tambah anak , tambah isteri tambah la dosa nak tanggung kat akhirat nanti . hooooo, jangan memain wooo . Itu benda besar tu wei . Aku sendiri berusaha perbaiki diri sebab tak nak buat Ayah dengan adik-adik lelaki aku masuk neraka sebab dosa aku . Konklusi bagi pernyataan ini carilah seorang lelaki yg BERILMU  . Ada foundation in faith . 
dan bagi diri saya sendiri .....
Kalau tak nak diduakan kena la jadi isteri solehah , berusaha sebaik mungkin , dari sekarang mula berdoa untuk jodoh yg terbaik , mula berusaha perbaiki diri , mula berusaha untuk mendapatkan bakal  zauj yg baik dengan berusaha menjadi bakal zaujah yg terbaik juga :)
Itu juga menjadikan saya ..........lebih kuat dan motivasi untuk belajar lebih usaha , tekun ,jaya ....supaya apa-apa jadi in future saya ada back-up PLAN .
Kalau anda rasa saya terlalu muda untuk bercakap tentang ini , kesimpulannya saya juga perempuan naluri kita sama bukan ?
Jangan risau Allah SWT tahu yg terbaik .. redha lebih baik dari pasrah . Syurga itu janji Allah SWT . 
Live Hell or Live Well . YOU CHOOSE.


Comments

Popular posts from this blog

Jumpa orang baik-baik pun rezeki.

Persediaan Ke Universiti (UKM, Kolej Keris Mas) Sesi 2015/2016

UPU : TIPS & TRICKS, GUIDELINE; STPM/SPM/ASASI/MATRIKS/DIPLOMA - IJAZAH