SEMANIS KURMA versi Mida BUKAN SEPAH .

Hello peeps .entri ini adalah entri karat versus kasih sayang . 

Semalam secara kebetulan saya ditakdirkan untuk menonton rancangan bual bicara SEMANIS KURMA . dulu masa dulu mula tu adalah tengok sekarang jarang dah tengok .sebenarnya rancangan ini bagus sebagai motivasi diri .

Kebetulan dan ditakdirkan topik semalam tentang 'DENDAM SEMALAM' .macam kena kat batang hidung sendiri .

Tapi saya mahu tegaskan yaa saya bukanlah seorang yang berdendam .yaa memang bukan walaupun keturunan Bugis orangnya garang-garang belaka . 

Saya seorang yang mudah memaafkan tapi sukar melupakan .bak kata pepatah Sekali kena , dua kali tahu . 
Segala benda yg terjadi saya pasti ianya bersebab , berhikmah dan memberi pengajaran . Tidak kiralah baik atau buruk .
Jadi setiap pelajaran yang saya belajar saya simpan dalam kotak memori dan kotak hati serta saya kepilkan sebagai cebisan hidup di antara setiap tajuk dalam cerita hidup saya . Dan saya akan pastikan ending setiap cerita takkan sama dan kesalahan yang sama takkan berulang  . 

#Pernah tak anda merasakan anda tidak mahu sesuatu itu berulang kembali tapi kerana Tuhan mahu menguji perkara itu tetap terjadi (perkara yg kita tak mahu) . 
Kali pertama ia memberi pengajaran , dan jika berlaku lagi bermakna ia menguji kesabaran . jadi bersabar dan bertabahlah :>


point yang paling penting ialah : SYURGA tempat orang yang berkasih sayang , NERAKA tempat mereka yg memutuskan silaturrahim . 

Memberi kemaafan adalah perkara terindah , kerana beban yg kita pikul akan rasa terlepas jika kita memaafkan . 
Namun ada perkara yg lebih baik dari kemaafan iaitu BERLAPANG DADA . iaitu kita mampu TERSENYUM , BERSALAMAN dan MEMBERI SALAM .dan Allah menjanjikan kemanisan iman jika kita berlapang dada ..


okay ini adik bongsu saya yg bernama Afizul Amin . dia memakai rantai dan cermin mata saya yg telah dia punggah ketika saya berkemas . Amin amin , dah la takde gigi :D (gambar hiasan semata tiada kene mengena dengan entri  )


#Jika kemarahan kita pada seseorang lebih dari 4 setengah minit . itu bermakna DENDAM :) 

Comments

Popular posts from this blog

Jumpa orang baik-baik pun rezeki.

Persediaan Ke Universiti (UKM, Kolej Keris Mas) Sesi 2015/2016

UPU : TIPS & TRICKS, GUIDELINE; STPM/SPM/ASASI/MATRIKS/DIPLOMA - IJAZAH